Autor: Joanna Hikert
Streszczenie
Niniejsza praca przedstawia teoretyczne założenia terapii metapoznawczej (MCT therapy), która w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularna, zyskując liczne grono zwolenników i propagatorów. Artykuł prezentuje również przykłady praktycznych aplikacji podejścia MCT do leczenia zaburzeń lękowych, takich jak zaburzenie lęku uogólnionego (GAD) oraz zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego (OCD). Przytoczone zostały wyniki badań nad skutecznością zastosowania terapii metapoznawczej w leczeniu wyżej wymienionych zaburzeń.
Thoughts don’t matter but your response to them does.
- Wells, s. 1.
Wprowadzenie
Terapia metapoznawcza jest jednym z podejść w terapii
poznawczo-behawioralnej (CBT), które zyskuje w ostatnim czasie popularność oraz
gromadzi kolejne dowody na swoją skuteczność w leczeniu zaburzeń depresyjnych i
lękowych (2010). Model metapoznawczy, podobnie jak terapia oparta na uważności,
wywodzi się z idei decentracji i należy do metod wykorzystujących
autodystansowanie, rozumiane jako przyjmowanie perspektywy obserwatora względem
własnych doświadczeń psychicznych. Zdystansowane spostrzeganie myśli, emocji i
zachowań przez pacjenta, przeciwstawiane jest „zanurzaniu się” w nich
i przypisuje się mu korzyści poznawcze, emocjonalne i behawioralne, szczególnie
w leczeniu zaburzeń lękowych i depresji (Tylikowska, Żurawska-Żyła, 2017). W
niniejszym artykule przedstawiono założenia terapii metapoznawczej oraz dokonano
zwięzłego przeglądu badań, obrazujących zastosowanie i skuteczność podejścia
metapoznawczego w leczeniu grup pacjentów z zaburzeniem lękowym uogólnionym
(GAD) oraz zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym (OCD).
Założenia terapii metapoznawczej – zarys teoretyczny
Zgodnie z założeniami Aarona T. Beck’a – terapia poznawcza jest
modelem otwartym na integrację różnych podejść i nurtów (Beck, 2012). W miarę
upływu lat i rozwoju tej dyscypliny, jej obraz ewoluował. Obecnie mówić można o
trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnej, do wykrystalizowania się której
przyczyniła się również myśl metapoznawcza. O ile korzeniami terapii CBT są
obok królowej nauk- filozofii, między innymi: psychiatria, psychopatologia,
psychologia emocji i motywacji oraz behawioryzm, o tyle terapia metapoznawcza
jest jednym z jej najmłodszych konarów. (Popiel, Pragłowska, 2022). Powstanie
terapii metapoznawczej w połowie lat dziewięćdziesiątych przypisuje się osobie
A. Wells’a, który przez lata eksplorując tematykę zaburzeń lękowych, odkrył
pewne deficyty podejścia poznawczego w pracy z nimi. A. Wells zwrócił uwagę na
fakt istnienia grupy pacjentów, która na klasyczne interwencje
poznawczo-behawioralne reaguje zdecydowanie słabiej – na przykład pacjenci z
GAD, czy OCD. Wells otworzył w ten sposób drzwi
do spojrzenia na tę grupę pacjentów i ich problemy, z nieco innej perspektywy
(Wells, 2010). Jak zaznacza autor już we wstępie swojej książki, metapoznanie
jest zbiorem procesów poznawczych związanych z interpretowaniem, monitorowaniem
i kontrolowaniem ludzkiego poznania. Od metapoznania zależy proces selekcji i
kontroli myślenia oraz to, w jaki sposób pacjent odnosi się do swoich własnych
doświadczeń wewnętrznych (Wells, 2011). To,
co w sposób najbardziej doniosły różnicuje terapię metapoznawczą z klasycznym
podejściem CBT, to właśnie stosunek do myśli. W trakcie terapii CBT, sprawdzana
jest treść myślenia,
np. poprzez testowanie dowodów „za” i „przeciw”, w celu modyfikacji
dysfunkcjonalnych założeń. Z kolei terapeuta pracujący metapoznawczo, nie
skupia się na treści myśli, a w zamian podważa styl myślenia pacjenta i jego
formę, na przykład poprzez badanie, czy warto się nad tym w ogóle zastanawiać. Kiedy
w trakcie konstruowania konceptualizacji, terapeuta pracujący w klasycznym
podejściu CBT – identyfikuje nieadaptacyjne treści w myśleniu (myśli
automatyczne, przekonania pośredniczące i zasady, przekonania kluczowe),
terapeuta hołdujący podejściu metapoznawczemu, dąży do rozpoznania
dysfunkcjonalnego stylu myślenia pacjenta, zwanego zespołem poznawczo-uwagowym
(CAS- Cognitive Attentional Syndrome) (Borkovec i in.). CAS odgrywa
kluczową rolę w zrozumieniu podejścia metapoznawczego. Przez syndrom ten
rozumie się dysfunkcjonalny sposób przetwarzania informacji przez pacjenta, a
co za tym idzie uporczywe ruminowanie i zamartwianie się, strategie
kontrolowania myśli, nieelastyczne monitorowanie zagrożenia oraz pewne
zachowania mające funkcję podtrzymującą negatywne przekonania (dla przykładu:
unikanie, stosowanie substancji psychoaktywnych, supresja myśli) (Wells, 2011).
Choć pacjenci uważają je za pomocne strategie radzenia sobie, to jednak wyżej
wymienione zachowania im szkodzą
i stanowią przyczynę patologii (Tylikowska, Żurawska-Żyła, 2017).
W konsekwencji, jak podają Popiel i Pragłowska (2022), zmiana psychologiczna
jest utrudniona, ponieważ zasoby przetwarzania wymagane do skutecznej
samoregulacji są zmniejszone (s. 61). Model metapoznawczy zakłada, że tym,
co prowadzi do zaburzeń nie jest negatywna treść myśli, a raczej
metaprzekonania – czyli założenia, jakie człowiek czyni na temat swoich myśli
(Wells, 2011).
Ważnymi pojęciami w terapii
metapoznawczej są pozytywne i negatywne metaprzekonania. Pozytywne dotyczą
korzyści płynących dla pacjenta z zaangażowania
w aktywności poznawcze w ramach zespołu poznawczo-uwagowego (CAS). Negatywne
zaś wiążą się z niemożnością kontrolowania znaczenia, ważności i zagrożenia
związanych
z myślami i doświadczeniami poznawczymi. Oba wyżej wymienione rodzaje odgrywają
istotną rolę w budowaniu konceptualizacji przypadku (Wells, 2010). Terapeuta
pracujący metapoznawczo powinien posiąść zdaniem Wells’a (2011) cztery kluczowe
umiejętności. Pierwszą z nich jest umiejętność identyfikacji i zmiany poziomów
poznawczych. Sztuka
ta polega na odklejaniu „ja” od świata
myśli, czyli wyjście poza to, co oferuje nam klasyczna terapia
poznawczo-behawioralna, która skłaniając pacjenta do szukania dowodów
za i przeciw myślom automatycznym de facto angażuje go w analityczny
styl myślenia charakterystyczny dla uporczywie zamartwiających się, obsesyjnych
i ruminujących pacjentów. Terapeuta pracujący metapoznawczo, próbuje wejść na
tak zwany „metapoziom”, kwestionując konieczność rozmyślania o tej myśli w
ogóle. Kolejne umiejętności
to identyfikacja opisywanego wyżej syndromu CAS, prowadzenie metapoznawczego dialogu sokratejskiego (który
koncentruje się na uchwyceniu CAS oraz zidentyfikowaniu i zmianie treści
metapoznawczych dotyczących myślenia i pracy własnego umysłu, a nie przekonań
na temat siebie, innych czy świata). Ostatnia, wymieniana przez Wells’a
umiejętność
to prowadzenie eksperymentów na poziomie metapoznawczym – przeprowadza się je w
celu przetestowania przekonań metapoznawczych lub sprawdzenia mechanizmów
związanych
z funkcjonowaniem umysłu (Wells, 2011).
Podczas terapii MCT, pacjent dochodzi do swoich meta-przekonań,
dotyczących własnych myśli, emocji i, co charakterystyczne dla pacjentów z GAD
i OCD, odkrywa, że negatywne myśli i emocje należy dogłębnie analizować. Zadaniem terapeuty jest wskazanie pacjentowi
negatywnych skutków tychże przekonań. Celem jest dostrzeżenie przez pacjenta, że
zamiast pomagać, nasilają one objawy (przykładowo pacjent zauważa, że angażowanie
się
w poszukiwanie przyczyn myśli lub emocji osłabia jego nastrój i zmniejsza motywację
do działania). Wykorzystując m.in. dialog sokratejski oraz eksperymenty, takie
jak czasowe powstrzymywanie się przez pacjenta od zamartwiania się czy
ruminowania, terapeuta pomaga mu zmienić jego meta- przekonania na bardziej adaptacyjne,
przykładowo: „Negatywną myśl lub emocję wystarczy zauważyć, nie trzeba szukać
jej źródeł”. Modyfikacji meta-przekonań towarzyszy ćwiczenie tak zwanej
„odłączonej uważności” (detached mindfulness).
Wells (2006) definiuje ją jako stan świadomości zdarzeń wewnętrznych (myśli,
emocji, doznań z ciała), bez reagowania na nie ciągłą oceną, próbami
kontrolowania lub stłumienia jakimś zachowaniem. Jest to stan „decentracji” poznawczej,
w którym pacjent dostrzega myśli
w oddzieleniu od rzeczywistości i „ja”. Termin „odłączona” w tej
technice zakłada brak angażowania się w rozmyślanie nad dostrzeżonym zdarzeniem
wewnętrznym. Zakłada odłączenie się od jakiejkolwiek reakcji na nie (Fisher i
Wells, 2009).
Zdaniem Wells’a (2010), podejście metapoznawcze odgrywa szczególnie
ważną rolę
w zaburzeniach związanych z występowaniem natrętnych myśli trudnych do kontroli,
a mianowicie w uogólnionym zaburzeniu lękowym i zaburzeniu obsesyjno-kompulsyjnym,
dlatego też poniżej pochylono się właśnie nad tymi rozpoznaniami w kontekście prowadzenia
terapii MCT.
Terapia metapoznawcza zaburzenia lęku uogólnionego (GAD)
Pacjenci z
rozpoznaniem GAD prezentują liczne obawy związane z wieloma aspektami życia,
takimi jak: rodzina, praca, finanse. Najczęściej trudno jest im nad nimi
zapanować. Zamartwianie utrudnia codzienne funkcjonowanie tych osób. Borkovec,
Robinson, Pruzinsky i DePee (1983), definiują martwienie, jako łańcuch negatywnych
myśli, których celem jest rozwiązywanie problemów w umyśle człowieka. Osoby z
zaburzeniem lęku uogólnionego żywią zwykle przekonanie, że zamartwianie się
zabezpiecza je przed zagrożeniami, podczas gdy w gruncie rzeczy, poprzez
koncentrację na zagrożeniach i ich wyolbrzymianie, wywołuje ono niepokój
(Leahy, 2005). W procesie martwienia zawiera się również
katastrofizowanie. Fakt zamartwiania jest często traktowany przez pacjentów
z GAD- em jako powód
do kolejnych zmartwień. To zamartwianie
się zamartwianiem stanowi kluczowy przedmiot terapii metapoznawczej w podejściu
do leczenia GAD (Wells, 2011).
Obszerny przegląd i metaanaliza
przeprowadzone przez Normanna i Morinę (2018) miały na celu zaprezentowanie
skuteczności podejścia metapoznawczego do pacjentów lękowych i z depresją. Spośród 780 wszystkich
pacjentów, biorących udział w badaniach, znaczną część stanowiły osoby z
rozpoznaniem GAD. Większość publikacji branych przez autorów maetaanalizy pod
uwagę, wykazała skuteczność podejścia MCT w obliczu pracy
z pozytywnymi i negatywnymi metaprzekonaniami. Wyniki wskazały ponadto, że
terapia metapoznawcza prowadzi do istotnie większej redukcji symptomów lęku i
depresji
w porównaniu do innych terapii, między innymi do klasycznej terapii CBT.
Badanie Nordahi, Borkovec i współpracowników (2018), które miało na celu porównanie terapii MCT z klasyczną terapią CBT i obejmowało 246 pacjentów z rozpoznaniem zaburzenia lęku uogólnionego wskazało na wysoką efektywność obu podejść w redukcji objawów zamartwiania i lęku, z przewagą na korzyść terapii metapoznawczej (65% wyleczonych pacjentów dzięki terapii MCT i 38% pacjentów korzystających z terapii CBT). Różnica ta utrzymywała się również w badaniach podłużnych.
Z
kolei badania przeprowadzone przez Esbjorn, Normann, Christiansen,
Reinholdt-Dunne (2018) pokazały, że terapia metapoznawcza jawi się obiecująco w
pracy z dziećmi
z zaburzeniem lęku uogólnionego. Istotna poprawa została zaobserwowana u 70 %
dzieci
w fazie posttest i 77 % uczestników w fazie follow-up. W świetle tego, że ponad
jedna trzecia badanych 32- latków w badaniu Gregory, Caspi i współpracowników
(2007) podała,
że doświadczała zaburzeń lękowych do piętnastego roku życia, warto również
zwrócić uwagę na tę grupę wiekową. Autorzy wskazują jednak na potrzebę szerszej
eksploracji tego tematu.
Terapia metapoznawcza zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego
Zdaniem
Wells’a (2010), OCD stanowi wyzwanie dla teoretyków i terapeutów
o orientacji poznawczej. Już w latach dziewięćdziesiątych, liczni badacze – między
innymi Clark i Purdon (1993) sugerowali, że szeroko wykorzystywany w pracy z
OCD model Salkovskisa kładzie nadmierny nacisk na oceny dotyczące
odpowiedzialności i winy. Przekonanie
metapoznawcze, które uważa się za istotne w zaburzeniu obsesyjno-kompulsyjnym,
to przekonania o wpływie myślenia na rzeczywistość oraz założenia prowadzące do
zacierania granic między myślami a obiektywnym światem. Wells i Matthews (1994)
sugerują, że u podłoża obsesyjnego sprawdzania może leżeć określony styl
metapoznawczy. Osoby przejawiające zachowania sprawdzające mają skłonność
do kwestionowania swojej pamięci dotyczącej działań i wyobrażają sobie
negatywne konsekwencje sytuacji. W pracy metapoznawczej z pacjentami z OCD
kluczowa jest zmiana stosunku pacjenta do jego myśli obsesyjnych (np.
dotyczących zakażenia) i podważanie przekonań na temat znaczenia tych intruzji.
Terapeuta skupia się na tym, jaki jest stosunek pacjenta do myśli i w jaki
sposób on na nie reaguje. Leczenie koncentruje się na meta-przekonaniach na
temat ważności myśli.
Badanie
przeprowadzone przez van der Heiden, Melchior i współpracowników (2016)
pokazało, że terapia metapoznawcza przynosi znaczną redukcję symptomów OCD, jak
również współistniejących objawów depresyjnych. Stosowanie terapii MCT
przełożyło się na istotne zmiany wyników w kwestionariuszu Y-BOCS. Co więcej,
wskaźniki wyzdrowienia przy stosowaniu MCT były porównywalne do wskaźników
osiąganych podczas przeprowadzania ekspozycji z powstrzymaniem reakcji (ERP),
będącej klasyczną techniką wykorzystywaną
w pracy z OCD. Starsze badanie Fishera i Wellsa (2008) również wskazało
porównywalną efektywność ekspozycji z powstrzymaniem reakcji i technik
wykorzystywanych w ramach terapii metapoznawczej. Badanie to wykazało, że
redukcja objawów OCD w wyniku stosowania ERP, nie jest jednak tak trwała, jak
zmiany po wdrożeniu terapii metapoznawczej.
Zakończenie
Przytoczone
wyżej dane teoretyczne i wyniki badań wskazują, że model metapoznawczy może być
szczególnie użyteczny dla pacjentów z zaburzeniem lękowym uogólnionym, jak
również dla pacjentów z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym, którzy nieco
słabiej reagują na klasyczne interwencje poznawczo-behawioralne. Jak przekonują
Pragłowska i Popiel (2022) – zawsze warto rozważyć to podejście, gdy w obrazie
klinicznym pacjenta przeważa zamartwiający, obsesyjny lub ruminacyjny styl
myślenia. Sądząc
po stosunkowo niewielkiej ilości literatury i publikacji naukowych, zwłaszcza w
języku polskim, wciąż nie jest to dziedzina gruntownie zbadana.
Mając powyższe na względzie, godnym uwagi byłoby szersze eksplorowanie
tego tematu, przeprowadzanie kolejnych badań oraz włączanie technik metapoznawczych (szczególnie technik odłączonej uważności) do repertuaru oddziaływań terapeuty poznawczo-behawioralnego zwłaszcza, że podejście to zyskuje coraz szersze potwierdzenie swojej skuteczności w leczeniu zaburzeń lękowych.
Autor: Joanna Hikert
Bibliografia
- Beck, J.S. (2012). Terapia poznawczo-behawioralna. Kraków: WUJ.
- Borkovec, T.D., Robinson, E., Pruzinsky, T., DeePree, J.A. (1983). Preliminary exploration of worry: Some characteristics and processes. Behavior Research and Therapy, 21, 9-16.
- Clark, D.M., Purdon, C. (1993). New perspectives of a cognitive theory of obssesions. Australian Psychologist, 28, 161-167.
- Esbjorn, B., Normann, N., Christiansen, B., M., Reinholdt-Dunne, M.L. (2018). The efficacy of group metacognitive therapy for children (MCT-c) with generalised anxiety disorder: An open trial. Journal of Anxiety Disorders, 53, 16-21.
- Fisher, P.L. (2009). Obssesive-Compulsive Disorder: A Comparison of CBT and the Metacognitive Approach. Guilford Press Periodicals, 2. https://doi.org/10.1521/ijct.2009.2.2.107
- Fisher, P.L.,
Wells, A. (2008). Metacognitive therapy for obsessive-compulsive disorder: A
case series. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry,
39 (2), 117-132. - Gregory, A.M., Caspi, A., Moffitt, T.E., Koenen, K., Eley, T.C., Poulton, R. (2007). Juvenile mental health histories of adults with anxiety disorders. The American Journal of Psychiatry, 164 (2), 301-308.
- Leahy, R. (2011). Emotion Regulation in Psychotherapy. Guilford Press.
- Leahy, R. (2005). The way of the worrier. Psychology Today, 38 (6), 68-72.
- Nordahl, H., Borkovec, D., Hagen, R., Kennair, L.E.O., Hjemdal, O., Solem, S., Hansen, B., Haseth, S., Wells, A. (2018). Metacognitive therapy versus cognitive-behavioural therapy in adults with generalised anxiety disorder. BJPsych Open, 4, 393-400.
- Papegeorgiou, C., Carlile, K., Thorgaard, S., Waring, H., Haslam, J., Horne, L., Wells, A. (2018). Group Cognitive-Behavior Therapy or Group Metacognitive Therapy for Obsessive-Compulsive Disorder. Frontiers in Psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02551
- Popiel, A., Praglowska, E. (2022). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Warszawa: PWN.
- Tylikowska, A., Żurawska-Żyła, R. (2017). Metody i techniki psychoterapeutyczne wykorzystujące autodystansowanie. Studia Psychologica, 10, 94-107.
- Van der Heiden, C., Muris, P., van der Molen, H. (2012). Randomized controlled trial on the effectiveness of metacognitive therapy and intolerance-of-uncertainty therapy for generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 50 (2), 100-109.
- Van der Heiden, C., Melchior, K., Dekker, A., Damstra, M., Deen, M. (2016). Metacognitive Therapy for obsessive-compulsive disorder: A pilot study. Journal of Obsessive-Compulsive and Realted Disorders, 9, 24-29.
- Wells, A. (2007). Cognition About Cognition: Metacognitive Therapy and Change in Generalized Anxiety Disorder and Social Phobia. Cognitive and Behavioral Practice, 14 (1), 18-25.
- Wells, A. (1999). A cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavior Modification 23 (4), 526-555.
- Wells, A., Papegeorgiou, C. (1998). Relationship between worry, obsessive-compulsive symptomps and meta-cognitive beliefs. Behaviour Research and Therapy, 36 (9), 899-913.
- Wells, A., Matthews, G. (1994). Attention and emotion: A clinical perspective. Hove, UK: Erlbaum.
- Wells, A. (1995). Meta-cognition and worry: a cognitive model of Generalised Anxiety Disorder. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 23, 301-320.
- Wells, A. (2011). Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression. New York: The Guilford Press.
- Wells, A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Kraków: WUJ.