Na efektywność podejścia behawioralnego w terapii dzieci z ASD mają wpływ dwa główne czynniki:
Wykorzystywanie programu terapeutycznego, opracowanego na potrzeby dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Program jest spisem umiejętności, które powinno posiąść dziecko, aby jego funkcjonowanie było jak najbardziej adaptacyjne. W programie zawarte są cele terapeutyczne dobrane indywidualnie dla każdego dziecka. Są one wynikiem rzetelnie prowadzonej oceny umiejętności dziecka. Każdy program uwzględnia 5 głównych obszarów poddawanych stymulacji:
- skupianie uwagi;
- naśladowanie;
- komunikowanie się;
- zabawa;
- umiejętności społeczne.
Dostosowanie środowiska do potrzeb osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Rozumie się przez to zapewnienie dziecku wyraźnej struktury otoczenia, funkcjonalne podejście do zachowań trudnych, jak również włączenie rodziny dziecka do terapii.
Opracowanie: Joanna Hikert psycholog, terapeuta